VÝSTRAŽNÁ FUNKCE
BLINKRŮ
a pozičních světel na
Š 1000MB
Zapojení umožňuje u Š 1000MB výstražnou funkci blinkrů, která nebyla z výroby dosazena.
Dodatečně montovaným spínačem se spouští blikání všech ukazatelů směru zároveň a blikání pozičních světel v protifázi k blinkrům (ve chvíli, kdy blinkry svítí, poziční světla jsou zhasnuta a naopak).
Zapojení kromě dodatečného spínače obsahuje 2 jazýčková relé, polovodičovou usměrňovací diodu, dva rezistory, trimr a tyristor. Lze ho využít i v jiných vozech, které nejsou vybaveny výstražnou funkcí blinkrů, pokud jejich palubní napětí je +12V a ukostřené blinkry jsou spínány připojením na plus – například Š 100/110. Podrobnosti zde uvedené se týkají Š 1000MB.
Pro samotnou výstražnou funkci blinkrů není nutné přepojovat poziční světla.
Zapojení je nutné správně instalovat do původních rozvodů. Chybné připojení by mohlo způsobit zkrat a přepálení pojistky.
Elektronická část je pro připojení k rozvodům vybavena osmi vývody:
SP – spínač varovného blikání. Přizemněním tohoto vývodu přes dodatečný spínač se spustí varovné blikání.
PR – přerušovač. K tomuto vývodu se připojí napájení přerušovače blinkrů (126) místo původního připojení na pojistku 2.
KS – spínač pozičních světel, tzv. “kapliček“. K tomuto vývodu se připojí vývod PS spínače pozičních světel (108) místo původního připojení přímo na poziční světla (109).
K – poziční světla. K tomuto vývodu se připojí napájení pozičních světel (109) původně připojené na jejich spínač (108)
BL – levý blinkr. Dodatečné připojení na vývod levých blinkrů přepínací páčky ukazatele směru (127 → 128,129,130)
BP – pravý blinkr. Dodatečné připojení na vývod pravých blinkrů přepínací páčky ukazatele směru (127 → 131,132,133). Záměna BL a BP nemá na funkci vliv.
I – indikátor. K tomuto vývodu se připojí případná červená kontrolní žárovka signalizující zapnuté varovné blikání. Lze použít stejnou žárovku jako na palubní desce (12V, 1.5W) nebo LED diodu v sérii s patřičným rezistorem pro omezení proudu, přibližně 600Ω pro 20mA diodu.
+ – plus. K tomuto vývodu se připojí napájení z pojistky 1.
elinst.gif
Varovné blikání blinkrů a pozičních světel je řízeno elektronickou částí zapojení, která obsahuje vlastní přerušovač. Ten je na rozdíl od původního bimetalového přerušovače elektronický, má menší odběr. Bimetalový přerušovač je při běžném blikání sériově spojen s levou nebo pravou stranou ukazatelů směru přepínací páčkou u volantu, jeho činnost je závislá na připojeném výkonu žárovek blinkrů. Proto je prasklá žárovka blinkru signalizována změnou frekvence blikání. Naproti tomu elektronický přerušovač pouze ovládá relé, které připojuje blinkry a poziční světla. Jeho činnost nezávisí na připojeném výkonu.
Varovné blikání se spustí přizemněním vývodu SP elektronické části přes dodatečný spínač na kostru. Spínač lze použít téměř libovolný, protékající proud je malý. Spíná se pouze elektronický přerušovač a relé.
Napájení původního bimetalového přerušovače se místo původního připojení na pojistku 2 přepojí na vývod PR. Vývod PR je při sepnuté funkci varovného blikání odpojen od napájení pomocí relé a tím se zamezí nežádoucímu stavu při zároveň sepnutém blinkru i varovném blikání. Pokud by v takové situaci nebyl PR odpojen, blinkry by byly napájeny z obou přerušovačů a blikaly by nepravidelně. Zároveň by došlo k nežádoucímu zvýšení proudu na bimetalovém přerušovači.
Napájení celé elektronické části je vedeno z pojistky 1 na vývod +. Pojistka 1 je pod napětím i při vypnutém klíčku zapalování, je tedy možné použít varovné blikání u dočasně odstaveného vozidla. Částečnou nevýhodou může být možnost běžné funkce blinkrů při vypnutém klíčku, původní zapojení přes pojistku 2 ji neumožňuje.
Vývody BL a BP se připojí na spínané kontakty přepínací páčky blinkrů a tím se propojí s levými a pravými blinkry. Při varovném blikání je odpojen bimetalový přerušovač, na páčku blinkrů z něj není přivedeno napětí a levé i pravé blinkry jsou napájeny z vývodů BL a BP. Poloha páčky nemá žádný vliv. Přerušované napětí na vývodech BL a BP je spínáno pomocí relé řízeného elektronickým přerušovačem. Při vypnutém varovném blikání je přes vývod PR napájen původní bimetalový přerušovač a vývody BL a BP jsou odpojené.
Napájení pozičních světel se přepojí z vývodu jejich spínače na vývod K. Vývod z jejich spínače se přepojí na vývod KS. Při vypnutém varovném blikání jsou vývody K a KS propojeny kontaktem relé, poziční světla fungují bez změny. Při sepnutém varovném blikání je vývod K odpojen od KS a je napájen z relé přerušovače. Varovné blikání pozičních světel proto funguje, ať jsou spínačem zapnuté nebo vypnuté.
Na vývodu I je při spuštěném varovném blikání napětí přerušované pomocí relé. Na tento vývod se připojí kontrolka.
schema.gif
V levé části je relé Re1, spínající přerušovač (v pravé části) a napájení vývodů BL, BP, K a I (přes kontakty relé Re2). Relé Re1 se sepne přizemněním SP. Při vypnutém Re1 je sepnuto napájení PR pro původní přerušovač blinkrů a propojeny vývody K a KS pro poziční světla. Napájení spínané na Re1 je vedeno přes tři ze čtyř kontaktů relé kvůli poměrně velkému výkonu žárovek blinkrů (každá 20W). Dioda D1 eliminuje napětí indukované cívkou relé Re1 při jejím odpojení.
V pravé části schéma je elektronický přerušovač. Po sepnutí Re1 je přes rozpínací kontakt vypnutého relé Re2 přivedeno napětí na trimr R1 a anodu tyristoru Ty1 - █. Přes trimr R1 a rezistor R2 se nabíjí kondenzátor C1 a stoupá tak napětí na jeho kladné elektrodě a na řídicí elektrodě Ty1 - █. Když je zde dosaženo spínacího napětí tyristoru (0.8V), začne se nabíjet kondenzátor C2 a napětí na jeho kladné elektrodě stoupá - █. Poté, co je zde dosaženo napětí, při kterém sepne relé Re2, je rozpojen kontakt a přerušeno kladné napětí na R1 a anodě tyristoru. Kondenzátor C1 se vybíjí přes rezistor R3, tyristor přejde do uzavřeného stavu, relé Re2 zůstává sepnuto, dokud na jeho cívce udrží napětí předtím nabitý kondenzátor C2. Jakmile relé vypne, je na R1 znovu připojeno napětí. Kondenzátor C2 se dále vybíjí přes cívku již vypnutého relé Re2, kondenzátor C1 se přes R1 a R2 nabíjí a po dosažení spínacího napětí tyristoru na C1 se děj se dále opakuje.
Nastavením odporu na trimru R1 je možné ovlivnit poměr intervalů sepnutí a vypnutí relé Re2. Při krajních nastaveních R1 může zůstat relé trvale sepnuto nebo vypnuto. Palubní napětí může kolísat od 10 do 15V a jeho hodnota má mírný vliv na poměr intervalů sepnuto/vypnuto, proto je potřeba pečlivě zvolit nastavení trimru R1.
Zbylé tři kontakty relé Re2 přivádí přerušovaně napětí na blinkry, poziční světla a kontrolku. Obě strany blinkrů a kontrolka musí být napájeny samostatným kontaktem. Pokud by byl použit jeden kontakt, za kterým by bylo rozvětvení k blinkrům a kontrolce, dostalo by se kladné napětí při běžném blikání na jednu stranu i do obvodu pro blinkry druhé strany a rovněž na kontrolku.
Následující graf ukazuje průběh napětí v barevně označených místech ve schema. Vodorovná osa je v sekundách, svislá ve Voltech.
graf.gif
Použité součástky:
Re1, Re2 |
2x relé ZG4U012D, 12V, 4x přepínací, ~250V/~5A/1.25kW/kontakt, cívka 160Ω |
105,00 |
D1 |
Polovodičová dioda 1N4007, 1kV, 1A |
1,00 |
R1 |
Trimr PK50VK005, 5kΩ, 0.5W |
28,00 |
R2 |
Rezistor RR W2 E100, 100Ω, 2W |
2,00 |
R3 |
Rezistor RR W2 E220, 220Ω, 2W |
2,00 |
C1 |
Elektrolytický kondenzátor E2200M/10V, 2200µF, 10V |
5,50 |
C2 |
Elektrolytický kondenzátor E3300M/25V, 3300µF, 25V |
11,50 |
Ty1 |
Tyristor 2N5064, spínácí napětí 0.8V |
4,40 |
vývody |
8x konektor faston LS1537 do DPS, 4.8x0.8mm |
1,40 |
Celkem 315,20 Kč.
V tabulce jsou uvedeny maloobchodní ceny za kus platné v říjnu 2007 u GM Electronic.
Elektronická část je realizována na desce plošného spoje velikosti 80.7x56.8 mm. Plošný spoj je jednovrstvý. Je nutné použít materiál s dobrou vodivostí. V rozích desky jsou čtyři plošky 10x10 mm pro umístění úchytů, např. šroubů. Aby byla zachována co nejmenší velikost desky a zároveň měly vodivé plochy přenášející větší proud dostatečnou šířku, je nutné propojit dvě přemostění vodiči přes vrchní stranu desky. Vodiče nemusí mít izolaci a musí snést proud 700mA.
Pohled shora:
plosp1.gif
Pohled zespoda – vodivé plochy:
plosp2.gif
Plošný spoj je možné vyleptat přímo podle přiloženého obrázku
v souboru plosp2.gif, jeden pixel v souboru odpovídá
Zkompletované zapojení na osazené desce plošného spoje je vhodné umístit do vhodné krabičky, ze které budou vyčnívat přesahující konektory faston a krabičku upevnit do prostoru za palubní deskou.
RELÉ ZG4U012D
U cívky 12 V
R cívky 160 Ω
DIODA 1N4007
inches [millimeters]
TRIMR PK50VK005
REZISTOR RR W2 E100
a RR W2 E220
RR W2 E100 ……………………………. 100 Ω
RR W2 E220 ……………………………. 200 Ω
KONDENZÁTOR E2200M/10V
KONDENZÁTOR E3300/25V
TYRISTOR 2N5064
IT(RSM) …………………………
VRPM
………………………… 200 V
ITSM
……………………….......
VGT
....................................... 0.8 V
IGT ......................................
0.2 mA
Pouzdro TO-92
KONEKTOR FASTON LS1537